Médiatár
Legfrissebb hír
B64 Jótékonysági futás eszközök átadása
2024-11-15
A szeptemberi B64 Jótékonysági futáson nagyon sokan vettek részt, akik a hideg, esős nap ellenére szívügyüknek tekintették a „Teljes Értékű Életért” alapítványunk támogatását.
Együtt lépünk a középiskolába
Örömmel osztjuk meg Beszámolónkat a 2018-as év első középiskolára felkészítő programunkról!
Ha a film nem indul, itt megtekintheti.
Ha a film nem indul, itt megtekintheti.
A programon résztvevő tanulóink élménybeszámolóját itt is bemutatjuk:
Találkozás a régi barátokkal - Orsós Roland (124465 bájt)
Letölthető formátumban (381516 bájt)
Pályázati projektünk célja, hogy sokoldalú támogatást tudjunk biztosítani a pályaválasztás előkészítéshez hallássérült gyermekeknek 7. osztálytól kezdődően.
A projektben partnerünk a „Hallod!?” Szülőklub Egyesület . Az egyesület képviselője a közös műhely beszélgetésen felhívta a figyelmet a várható nehézségekre. A műhelymunka során stratégiailag fontos partnerekként azonosítottuk be az integráltan tanuló gyermekek befogadó pedagógusait. Megállapítottuk, hogy a teljes program csak közösen valósítható meg. Az önbizalom erősítésnek, önismeret, önállóság , IKT kompetenciák fejlesztésének három támogató helyszíne kell hogy legyen: a család, az iskola, a rehabilitáció. A három elem együttműködése hozhatja meg a sikeres pályaválasztást.
A program első, attitűd formálásnak szánt rendezvényére került sor a pályázati projekt keretében.
A nyitó eseményen 7-8.osztályos hallássérült gyerekek, szüleik illetve már középiskolás gyerekek és szüleik vettek részt, jelen volt a „Hallod?! Szülőklub egyesület elnöke is. Vártuk a résztvevők befogadó pedagógusait, de őket egyenlőre nem tudtuk megnyerni a programnak.
A megnyitót a Somogy vármegyei Munkaügyi Központ vezetője tartotta, távlati lehetőségeket mutatott a szülőknek a fogyatékkal élők szakmaválasztásával, elhelyezkedési lehetőségeivel kapcsolatban.
Minnics Antal szurdopedagógus bemutatta a közös munka alapját képező Ráhangolás programot.
A program három műhelyben folytatódott tovább. A pedagógus műhely célja az volt, hogy részletesen megismerjék a pedagógusok a Ráhangolás illetve a Tájoló programot: - Miben nyújt segítséget a program a résztvevő hallássérült gyerekeknek a továbbtanulás előkészítésében? - A befogadó pedagógusok milyen szerepet tudnak vállalni a program megvalósításában?
A szülői műhelyben a szülők elvárásokat fogalmaztak meg a továbbtanulást segítő programmal, saját magukkal és gyermekeikkel kapcsolatban. Felmerült, hogy a befogadó pedagógusok megnyerésére milyen további lépéseket tehetnének. A szülők a személyes tájékoztatás fontosságát emelték ki. Tájékoztató anyag összeállítását kérték, hogy pontosabb információkat tudjanak nyújtani gyermekeik intézményeiben.
A szülői műhelymunkában részt vettek középiskolás, hallássérült fiatalok szülei is, tapasztalataikkal kellő motivációt adtak szülőtársaiknak, hogy gyermekeiknek szükségük van a szülői segítségre.
A tanulói műhelyben középiskolásokból és a résztvevő 7-8.osztályosokból állt össze egy-egy csoport. Először mindkét csoport ugyanarra a kérdésre kereste a választ:- Ki segített a pályaválasztásban? – Hogyan segítettek? A csoportok válaszaikban a szülők és a gyógypedagógusok szerepét emelték ki, míg meglepetésemre az általános iskolai tanárukat a középiskolások meg sem említették, a 7-8. osztályosok is csak utolsónak írták le. Ez számunkra azt jelzi, hogy a befogadó pedagógusokat is jobban be kell vonni ebbe a felkészítő folyamatba, konkrét feladatok formájában. A következőkben kérdések a Ráhangolás programra vonatkoztak, ahol a 7-8. osztályosok elzárkóztak a részvétel elől, mert számukra ez új, ismeretlen tevékenység és nehezen szakadnak el otthonról. A középiskolások, akik már túl vannak ezen a programon, kiemelték, hogy sok új ismeretet kaptak, sokféle iskolával, szakmával ismerkedtek meg, és fontos volt számukra a sorstárs közösség is. Összességében a program segítette őket a pályaválasztásban, amit mutat az is, hogy sikeresen beilleszkedtek új iskolájukba, elmondásuk szerint elfogadták őket a tanárok és a diákok is. Megkapják a tanuláshoz szükséges segítséget, aktív résztvevői az osztályközösségnek.
A műhelyek beszámoltak a végzett munkáról, majd a gyerekek, szüleik és utazó gyógypedagógusaik kíséretében ellátogattak a pályaválasztási vásárra. A gyógypedagógusok a vásáron segítették az információszerzést hatékonyabbá tenni, a gyerekek érdeklődését felkelteni egy-egy szakma iránt.
A program tervezői, megvalósítói úgy gondolják az első alkalommal sikerült az érintettek számára az együttgondolkodás lehetőségét biztosítani. A pályaválasztás előtt álló gyerekek érezhették, hogy támogató környezet veszi őket körül. A szülők látták, hogy számos teendő vár rájuk, hogy gyermekeik adottságainak és képességeinek megfelelő iskolát találjanak, érezhették a sorstársi kapcsolatok pozitív erejét is. Nemcsak a választás gondja az övék, de a környezet meggyőzése, az iskolák partnerségének az elősegítése is rájuk hárul.
Fontos feladat lesz a szülőket, gyerekeket megfelelő információval ellátni. Kiemelkednek azok az információk, ez igényként fogalmazódott meg, amelyek a gyerekek hallássérüléséből eredő helyzetet érintik, s jelentős hatással vannak a pályaválasztásra. Feladat, hogy a programhoz további partnereket kutassunk fel és nyerjünk meg.